اهمیت رابط کاربری (User Interface)

میعاد فیروزی
زمان انتشار: 7 ماه پیش



اگر در شرکت‌های خلاق و آنلاین مشغول هستید مطمئنم که واژه‌های نظیر رابط کاربری (UI,User Interface) و تجربه‌ی کاربری (UX,User Experience) و رابط گرافیکی کاربر (GUI,Graphical User Interface) به گوشتان خورده است.
خیر،این‌ها واژه‌های نمایشی نبوده و بدون کاربرد هم نیستند و معانی هر کدام ذکر گردیدند که در جایگاه خود کاربردهای بسیار حائز اهمیت و متمایزی دارند.

در ادامه تفاوت میانرابط کاربری (UI,User Interface) و تجربه‌ی کاربری (UX,User Experience)، چگونه رابط کاربری عالی‌ای داشته باشیم را مطالعه خواهیم کرد.
 

رابط کاربری(UI,User Interface) چیست؟


در بیانی ساده رابط کاربری مجموعه‌ای از صفحات نمایش، صفحات، دکمه‌ها، فرم‌ها و تمام دیگر ابزارهای بصری است که آن‌ها را برای ارتباط با دستگاه مورد استفاده قرار می‌دهند.
سالیان قبل می‌بایست از لحاظ مفهومی حتما توسعه‌دهنده (Developer) و یا برنامه نویس (Programmer) باشید تا بتوانید از کامپیوتر استفاده کنید زیرا حتما می‌بایست با رابط صفحه‌ی دستورات که در ذیل مشاهده می‌کنید کار می‌کردید.

 

رابط کاربری (User Interface)

نمی توانستید به سادگی نشانه گرفته و کلیک کنید بلکه می‌بایست حتما دستور دقیقی که از کامپیوتر می‌خواستید که برای شما عمل نماید را به آن ارائه می‌نمودید.


تفاوت میان رابط کاربری (UI,User Interface) و تجربه‌ی کاربری (UX,User Experience) چیست؟


اگر مدت زمان قابل توجهی را در آن شرکت سپری نموده باشید به قطع یقین با این دو مفهوم به دفعات برخورد نموده‌اید و مدام به کار گرفته شده اند.

تجربه‌ی کاربر (UX,User Experience) دقیقا چیست؟


اجازه بدهید یک توضیح مختصری در رابطه با تاریخ داشته باشیم.تجربه ی کاربر ابتدا توسط پژوهشگر شناخته شده‌ای به نام دون نورمن (Don Norman) در ۱۹۹۰ زمانی که یکی از معاونان گروه تکنولوژی پیشرفته‌ی اپل بود مطرح گردید. او تجربه ی کاربر را بدین شکل تعریف نمود:

تجربه‌ی کاربر تمامی ابعاد ارتباط نهایی کاربر با سایت و شرکت است. تجربه‌ی کاربر خدمات و محصولات شرکت است.

او این مهم را پایه‌گذاری نمود زیرا یقین داشت که ظاهر و کارایی انسان شدیدا نزدیک به هم می‌باشد و از آنجایی که او می‌خواست تمام تجربه‌ی کاربر با سیستم نظیر طراحی صنعتی، گرافیک، ظاهر، رابط فیزیکی و کار با آن‌ها به طور کامل پوشش داده شوند.
در انتها رابط کاربری ابزارها و مواردی هستند که به کار گرفته می‌شوند تا کاربر با سیستم ارتباط گرفته و با آن کار کند (به عنوان مثال دسکتاپ)، در حالی که تجربه‌ی کاربر یک احساس یا تجربه‌ی درونی‌ست که کاربر زمانی که با سیستم کار می‌کند به دست می آورد.

چرا رابط کاربری اهمیت دارد؟


گاهی اوقات این مثال را به کار می‌برم که وبسایت مشابه یک فروشگاه فیزیکی‌ست. یا دقیقا همانند یک فروشگاه می‌باشد. مکانی قابل دسترس است که می‌بایست به مجموعه کمک کند تا به اهدافش برسد.
شاید بهتر باشه بگویم که یک وبسایت همان کارهایی را انجام می‌دهد که یک فروشگاه انجام می‌دهد و به مشتریان و مخاطبان اجازه می‌دهد که در رابطه با مجموعه بیشتر بدانند، خدمات و سرویس‌ها را از طریق دیالوگ‌های جذاب پیشنهاد گردند که از طریق ارتباطات تاثیرگذار و ساده‌سازی هدف نهایی عملی می‌باشد که این می‌تواند اطلاعات بیشتر و یا تصمیم برای خرید باشد.
از آنجایی که در فروشگاه فیزیکی کارکنان مهم‌های مذکور را پیاده‌سازی می‌نمایند، رابط کاربری شما این فعالیت‌ها را بر روی وب‌سایت شما مدیریت می‌نمایند. این می‌تواند به معنای تفاوت میان وفادار ساختن مشتریان، مخاطبان و یا به طور کلی کاربران وب‌سایت شما و یا بازداشتن آن‌ها از بازدید مجدد وب‌سایت باشد. اینجاست که اهمیت رابط کاربری خود را نمایان می‌کند و این که چرا برای موفقیت انلاین حیاتی است.
قابل استفاده بودن بنیان یک رابط کاربری موفق است و راحت‌ترین راه جهت ایجاد تجربه‌ی کاربری مثبت است. تجربه‌ی کاربری مثبت نقش حیاتی‌ای را در کلیت تجربه‌ی مشتری ایفا می‌کند و کمک کرده رابطه‌ای که مشتریان با برندتان دارند تعریف گردد.

 

چرا رابط کاربری اهمیت دارد

User Interface رابط کاربری تجربه‌ی کاربر User Experience رابط گرافیکی کاربر Graphical User Interface برنامه نویس توسعه دهنده
میعاد فیروزی

توسط میعاد فیروزی

   

در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید!